woensdag 22 oktober 2014

Muziek luisteropdracht.

http://www.youtube.com/watch?v=OFfYGoVstgc


Stappenplan luisteropdracht.

Ik heb een muziekstuk van Johann Pachelbel (Canon) gekozen. Hij was een organist en componist uit Duitsland (1653-1706). In 1690 werd hij organist aan het hof van Stuttgart.

Ik vind dit zelf een heel mooi klassiek stuk.
Zelf luister ik op een creatieve manier naar dit muziekstuk, ik vind het rustgevend en ontspannend.
Ik kan er ook heerlijk bij wegdromen, ik zie vaak iets van een mooi park, een heerlijk strand e.d. voor me.
Ik krijg altijd een positief en ontspannen gevoel bij deze muziek.



Vraag je af hoe kinderen luisteren en wat je de kinderen kunt laten ontdekken met dit muziekstuk.

Ik denk dat het de meeste kinderen niet zo aanspreekt. Een kleine minderheid (ca.2 a 5 kinderen) zal het misschien wel mooi vinden. De vorige keer dat ze nl. naar klassieke muziek luisterden, vonden zij het ook mooi. Ik hoop dat de kinderen na afloop van de les beseffen wat muziek met mensen kan doen en misschien ook wel met hen doet.


Bepaal welke opdrachten je wilt koppelen aan het stuk.

Ik wil er een tekenopdracht aan koppelen.
Ik wil de kinderen iets laten tekenen over wat deze muziek bij ze oproept.


Beschrijf wat de kinderen doen.

De kinderen luisteren naar de muziek en na afloop vraag ik of ze aan iets moesten denken.
Dacht je aan de muziekinstrumenten die je hoorde, dacht je aan de plek waar je deze muziek kunt horen, dacht je aan een iets speciaals (vakantie), etc?


Kies een didactische werkvorm voor de activiteit.

De kinderen moeten iets tekenen over datgene waar ze aan dachten toen ze het muziekstuk hoorden.
Dit kan een muziekinstrument zijn (analytisch), iets waar je over dagdroomt als je deze muziek hoort (creatief) etc.


Bekijk of je gebruik kunt maken van coöperatief leren.

Deze opdracht laat ik de kinderen individueel doen.
Het gaat immers over wat ze zelf voelen.


Zorg voor een verrassende opening van de opdracht.

Ik laat wat foto's zien van beelden die de muziek bij mij oproept. Ik vertel nog niet waarbij ik dat voel, maar ik vraag wel wat zij bij die foto's voelen.
En voelen ze ook wel eens iets bij muziek, denken ze dan ergens aan?
 
Na het beluisteren van de muziek vertel ik dat ik bij deze muziek vaak aan de foto's op het bord moet denken. Ik leg ook uit dat het voor iedereen iets anders kan zijn waar ze aan denken en dat hun gedachten dus niet fout kunnen zijn.
Vervolgens vraag ik waar de kinderen aan dachten, waren dat hele andere dingen, zo ja kun je vertellen waar je aan dacht?
Na het gesprek vertel ik de opdracht en mogen de kinderen aan de slag.


Bepaal hoe je de opdracht wilt nabespreken.

Aan het einde van de les vraag ik wie zijn tekening aan de klas wil laten zien.
Zo kunnen we de verschillende soorten van luisteren bespreken.
Na afloop vraag ik wie zijn tekening mee naar huis wilt nemen en van wie ik de tekening in de klas mag ophangen.


Laat, voor je in de praktijk aan de slag gaat, iemand dezelfde opdracht doen.

Ik heb zelf 2 kinderen (15 jaar/4 HAVO en 12 jaar/ groep 8) en ik heb hen gevraagd of zij iets bij deze muziek voelen en of ze dat gevoel in een tekening kunnen verwoorden.
Mijn kinderen vonden het muziekstuk wel mooi. Ik heb ze vervolgens laten kiezen of ze daar iets over wilden schrijven of wilden tekenen.
Ze wilden allebei tekenen en ze tekenden ook allebei iets anders (de een vogels en de andere wolken).
Mijn gevoel over de tekenopdracht en het feit dat ze de tekenopdracht alleen moeten doen is hiermee bevestigd. Ik blijf dus bij deze opdracht.




 



2 opmerkingen:

  1. Mooi muziekstuk en een leuke opdracht! Je laat de kinderen heel erg vrij en dat is bij dit van heel belangrijk. Muziek wordt namelijk door iedereen anders beluisterd.

    Ik denk inderdaad ook dat niet alle kinderen dit muziekstuk uit zichzelf zullen waarderen. Misschien is het een idee om voordat je de muziek aanzet een specifieke luisteropdracht mee te geven waar de leerlingen mee bezig kunnen zijn tijdens het luisteren? Zo zorg je ervoor dat de kinderen die minder interesse hebben zich toch moeten concentreren en op een andere manier naar klassieke muziek leren luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel aan een specifieke luisteropdracht gedacht, alleen ben ik bang dat ik de kinderen dan al een bepaalde richting duw. Wanneer ze bijvoorbeeld naar de muziekinstrumenten moeten luisteren, ben ik bang dat ze daarna ook alleen nog maar muziekinstrumenten gaan tekenen.
    Aangezien jij dit opmerkt en ik er zelf ook al over twijfelde, ga ik wel een luisteropdracht verzinnen die ik dan eventueel kan inzetten wanneer ik merk dat de kinderen niet naar de muziek luisteren (maar in eerste instantie probeer ik het zonder).
    De luisteropdracht zal dan over de verschillende soorten muziekinstrumenten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen