maandag 3 november 2014

Drama instructiefilm schimmenspel


< />

Mijn visie ontwikkeling en kennis.

Mijn visie op drama/toneel in de samenleving bestaat hoofdzakelijk uit het af en toe bezoeken van een toneelvoorstelling en een musical.
Ik kan hier erg van genieten en ik denk dat dat voor velen met mij geldt.
Maar een film, toneelstuk of musical kan ook een maatschappelijk probleem aan de orde stellen, waar mensen hopelijk na afloop van de voorstelling nog langer/bewuster over nadenken.
In sommige gevallen kan zoiets zelf leiden tot verandering in inzicht/denkpatronen.

Drama als leervak op school vind ik goed. Ik denk dat kinderen zich leren te uiten en meer zelfvertrouwen krijgen wanneer ze met enige regelmaat een serie dramalessen aangeboden krijgen.
Kinderen leren met respect naar elkaar te kijken en te luisteren (je moet tenslotte zelf ook een keer op het toneel staan dus je weet hoe eng het voor de ander kan zijn).
Je leert jezelf presenteren en soms in een bepaalde rol te kruipen. Daar heb je in de rest van je loopbaan veel aan.
Ik denk dat het daarom ook als vak op de lagere school thuis hoort en dat het zelfs in de kleuterklassen al moet wordt aangeboden.
Jong geleerd is nl oud gedaan.


Voor drama hebben wij een les gemaakt over het thema "feest" (vanuit de Kinderboekenweek).
We hebben als vorm een schimmenspel gekozen.
Kinderen kunnen zo wennen aan het toneelspelen, je staat achter een doek en op die manier dus nog redelijk onzichtbaar.
Ze leren tevens dat je je bewust moet zijn van wat je doet, anders komt het niet over zoals je bedoelt.
Dus grotere en wat overdreven bewegingen, letten op je houding etc.
Tevens hebben de kinderen het effect van de lamp geleerd (grote schimmen, kleine schimmen).


Hieronder heb ik onze reflectie en het feedbackformulier geplaatst.
Deze hebben wij als groep zijnde ingevuld.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten